روانشناس کودک _تراپیست کودک_اهواز

نقد و بررسی مشکلات کودکان و معرفی بهترین مشاوران در سطح کشور و بازی درمانی های مفید

روانشناس کودک _تراپیست کودک_اهواز

نقد و بررسی مشکلات کودکان و معرفی بهترین مشاوران در سطح کشور و بازی درمانی های مفید

آیا از گاز گرفتن های فرزند خود رنج میبرید؟

بیاید راجع به این موضوع بیشتر صحبت کنیم!




گام نخست:پیدا کردن علت رفتار گاز گرفتن

اغلب رفتار گاز گرفتن در اثر یک محرک تنش زای درونی یا محیطی بوجود می آید. شرایط پزشکی بسیاری وجود داردکه میتوان اغلب از آنها علل را استنباط نمود و دیگر رفتار های نامطلوب که یک پزشک عمومی یا روانشاس هم میتواند به راحتی به آنها دست پیدا کند. ولی اساساً ضروری است نخست مشخص گردد که این رفتار ها در اثر شرایط پزشکی یا بیوشیمیایی منجر به درد یا ناراحتی های جسمانی بوجود نیامده است.برای مثال کودکان مبتلا به اتیسم از درد های ناشی از دستگاه گوارش یا درد گوش میانی در اثر عفونت و سر درد های میگرنی رنج می برند.و در اثر این دردها ممکن است اقدام به گاز گرفتن برای کاهش اثر درد کنند.در برخی مواقع نیز کودک اتیستیک در اثر دندان درد ممکن است اقدام به این رفتار کند.برای آگاهی بیشتر در مورد اختلال اتیسم مطالعه مقاله اتیسم در DSM5را پیشنهاد می کنیم.


گام دوم:جمع آوری کردن اطلاعات

اگر وجود مشکلات پزشکی و فیزیولوژیک رد شد تکنیک تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (ABA)میتواند موثرترین و بهترین راهکار برای بدست آوردن چرایی گاز گرفتن کودک اتیستیک و همین طور برای ارائه مداخله درمانی باشد.تکنیک تحلیل عملکردی رفتار ابزاری است که به درمانگران کمک می کند که با یک نگاه جامع در رفتار فرد راه حلی برای از بین بردن آن بیابند. درمانگران ،والدین و یا معلمان کودکان مبتلا به اتیسم میتوانند با استفاده از جدول ABC که مخفف سوابق رفتار پیشین است مشخص نمایند که این رفتار چه هنگام و تحت چه شرایطی رخ میدهد. براساس اطلاعات جمع آوری شده دراین جدول میتواند به این استنباط رسید که رفتار مورد هدف به چه دلیلی رخ میدهد.



گام سوم:بکار گیری راهکاری برای مدیریت و کنترل علتی که منجر به رفتار گاز گرفتن می شود

جمع اوری اطلاعات در جدول ABC در طول چند هفته در واقع ممکن است والدین و مراقبان را به سمت پاسخی رهنمون سازد که دیگر نیازی به مداخله یک متخصص درمانگر در این زمینه نباشد البته به استثنای دلایل پزشکی که الزاماً میبایستی توسط یک پزشک مورد بررسی قرار گیرد.علت گاز گرفتن میتواند برای هر کودک منحصر به فرد باشد ‌.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد